VNSG Magazine Juni 2015 - page 10

ITpreneurs heeft gekozen voor een businessmodel om via een
partnernetwerk van IT-trainingsbedrijven producten en diensten
wereldwijd te verkopen aan cursisten en bedrijven. Vanuit het
hoofdkantoor in Rotterdam en vestigingen in Kopenhagen, New York,
Tokio, Sao Paulo, Beijing, Mexico-City, Madrid, New Delhi en Dubai
worden momenteel 450 partners bediend. Die partners maken naast
de cursussen van ITpreneurs ook gebruik van andere diensten zoals
examens, trainers, train-de-trainer programma’s en accreditaties.
“Inmiddels heeft ITpreneurs de leiding genomen om trainings-
standaardentecreërenrondCloudComputing,BigData,CyberSecurity
en andere sterk opkomende domeinen”, vervolgt Van den Broek. “En
daarbij maken we gebruik van de inmiddels opgedane ervaring dat
enkel e-learning niet zaligmakend is. Blended learning, een optimale
mix van opleidingsmethoden afgestemd op de individuele cursist, is
volgens ITpreneurs het geheim van een succesvol opleidingstraject!”
Keuze van het juiste pakket
Flexibiliteitiseenkenmerkvoorelkbeginnendbedrijfomsnelklantente
kunnen winnen. Alles is mogelijk, niet alleen de vorm van de geleverde
producten en diensten, maar ook de manier waarop het proces van
een nieuwe opportunity tot uiteindelijk de betaling van de opdracht
verloopt. Die flexibiliteit is ook terug te vinden in de IT-systemen die
de processen ondersteunen. Veel losse maatwerksystemen op basis
van ‘office’ software maar ook veel handwerk om de juiste gegevens
in het juiste systeem op te kunnen slaan. Maar ook veel uitzoekwerk
als er verschil van inzicht is met de klant tussen wat besteld, verstuurd,
ontvangen en gefactureerd is.
“In de loop van 2013 zagen we als managementteam in dat het zo
niet verder kon”, zegt Eelco Essenberg, IT directeur bij ITpreneurs.
“We waren het er snel over eens dat, wilden we onze geplande
continue groei niet frustreren, de interne en externe processen
gestandaardiseerd moesten worden in combinatie met een sanering
van het IT-landschap dat deze processen ondersteunde.”
Gehost, wereldwijd inzetbaar enbetaalbaarwarenbelangrijke eisendie
ITpreneurs aan het nieuwe systeem stelde. En uitgangspunt natuurlijk
de geïntegreerde ondersteuning van uniforme gestandaardiseerde
processen. Aan de hand van het voor ITpreneurs primaire proces
‘order to cash’ werden drie via het indirecte kanaal beschikbare
softwarepakketten aan de tand gevoeld. “We hebben de 3 partners
die een pakket konden aanbieden uitgedaagd ons in workshops te
overtuigen van de functionaliteit van het softwarepakket alsmede
de kwaliteit van hun consultants”, zegt Essenberg. “Maar vervolgens
zaten we met een probleem. Het best passende softwarepakket, SAP
Business ByDesign werd niet aangeboden door de best presterende
partner. In overleg met SAP Nederland zijn we ‘omgekoppeld’
naar Ctac. Dat klikte wel: Binnen 4 maanden en met 90 mandagen
consulting zijn we op 1 oktober 2014 live gegaan.”
De gebruikers als klant
Hoewel de verschillende regiokantoren als interne klant ruim de
gelegenheid kregenmee te denken over de nieuwe processen en er een
training- en testomgeving beschikbaar werd gesteld, was het gevoel
in het Rotterdamse dat het project onvoldoende serieus genomen
werd. “Tja”, zegt Van den Broek, “men had het niet verwacht maar dit
keer werd de soep wel zo heet gegeten als die werd opgediend! Voor
sommigen was het echt wennen dat het systeem het niet meer toeliet
de flexibele manier van werken die men gewend was te continueren.
Omdat in sommige regio’s onze medewerkers vanuit huis werken is
het niet makkelijk een collega even te vragen mee te kijken als het
nieuwe systeem een probleem opleverde. Ook conceptueel denken is
niet iedereen gegeven, en dan is het moeilijk door het nieuwe systeem
heen te kijken en intuïtief je weg te vinden. Het klinkt misschien gek
uit de mond van de directeur van een opleidingsbedrijf, maar de
overdracht van het systeem aan de eindgebruikers had beter gekund.”
De klanten (partners) van ITpreneurs bieden de ITpreneurs producten
aan cursisten of bedrijven aan. Deze partners werken nu nog niet met
het nieuwe systeem. Aanvragen, offertes en bestellingen worden
door de medewerkers van de regiokantoren ingevoerd. Een volgende
stap is de ontwikkeling van een klantportaal voor de partners van
ITpreneurs. Deze directe vorm van communicatie zal het zakendoen
met ITpreneurs nog gemakkelijker maken.
ITpreneurs als klant van SAP en Ctac
En wat is de ervaring van de klant ITpreneurs met SAP Business
ByDesign? Van den Broek: “Als voormalig SAP medewerker en
kenner van SAP R/3, heb ik in de workshops niet altijd doorgevraagd
naar details. Refererend aan SAP R/3 dacht ik dat niet getoonde
functionaliteit er ook wel in zou zitten. Niet dus! Op dit moment
worden een aantal onlogische onvolkomenheden in het product
besproken met SAP. SAP is constructief en dat betekent dat we ervan
overtuigd zijn met SAP tot een oplossing voor die issues te komen.”
“Overigens, als we een issue denken te hebben kijken we eerst kritisch
naar ons eigen proces”, vult Essenberg aan. “Misschien vragen we wel
iets wat je als ‘bad practice’ zou kunnen bestempelen. Als dat zo is,
dan passen we ons proces aan. Maar we komen ook dingen tegen die
we graag zouden willen bespreken met andere SAP Business ByDesign
klanten. Een aparte focusgroep binnen de VNSG zou geen overbodige
luxe zijn om, als we het eens zijn over gewenste verbeteringen, SAP
onder druk te zetten zodat die verbeteringen sneller gerealiseerd
worden!”
Conclusie
De gezamenlijke conclusie van Van den Broek en Essenberg over
de SAP Business ByDesign implementatie is helder: “Niet op
de automatische piloot varen en je kunt niet genoeg aandacht
besteden aan de softe kant van zo’n implementatie. Laat dit wijze
lessen voor anderen zijn, intussen hebben wij onze business onder
controle gekregen en zijn we klaar voor verdere snelle groei!”
10
Magazine juni/15
Dimitri van den Broek en Eelco Essenberg
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...40
Powered by FlippingBook