VNSG Magazine December 2015 - page 11

Magazine dec/15
11
haar rondleiding. Die begint in de stand van de HEMA, waar wordt
geëxperimenteerd met virtual beauty. Tussen de cosmetica-artikelen
hangen tablets. Snijders legt uit: “Veel vrouwen vinden het testen van
cosmetica in een winkel niet fijn. Plakkerige make-up op het gezicht,
of een lipstick die niet bevalt… Daarom wordt vaak niks gekocht en
blijven ze bij het oude vertrouwde product. Nou, als ze hun gezicht
voor de tablet houden, laat die virtueel zien welke kleur oogschaduw,
eyeliner of lipstick het best staat. Iedereen mag het uitproberen. Alle
feedback geven we door aan de HEMA.”
Nieuwe concepten testen en feedback verzamelen, daar gaat het om
in de Store of the Future. Neem nou Rivièra Maison. De woonwinkel
probeert een app uit die klanten laat zien hoe een meubelstuk thuis
zou staan. Of schoenwinkel Van Haren, die antwoord probeert
te krijgen op de interessante vraag hoe in de winkels de voorraad
kan worden beperkt zonder dat dit ten koste gaat van het aantal
getoonde schoenen. Storemanager Snijders: “Alleen kijken, voelen
en passen. Bestellen kan via de tablet.” Opmerkelijk is ook de
interactieve vloerprojectie die Perry Sport in samenwerking met de
startup WhiteTable toont. Neem een paar trimschoenen en de vloer
verandert in een atletiekbaan. Een RFID-chip in de schoenendoos heeft
ondertussen het juiste programma al opgestart.
De SNS Bank test in de Store of the Future beacon-technologie.
Daarmee kunnen klanten in de buurt van een SNS-winkel een
begroeting, specifieke productinformatie of promotie op hun
smartphone ontvangen. Daarnaast probeert de bank ‘digital signage’
uit.Worden klantenmet behulp van digitale reclameborden verleid om
de winkel binnen te stappen? Leuke vraag. Met interactieve schermen
wil de bank zich profileren als een retailer voor financiële producten.
Laagdrempeligheid is het streven. De bank wil weer benaderbaar zijn
voor gewone mensen.
Analytics
We zijn aanbeland bij de stand van hybris Labs, een bedrijf uit München
dat samenmet het Zwitserse outdoormerkMammut het project Funky
Retail toont. Funky Retail bestaat uit vier boxen die vol zitten met
bewegingssensoren. Op de boxen staan producten van Mammut: een
wandelschoen, een helm, een rugzak en een stuk touw. De sensoren
registreren of een klant voor een van de boxen staat of een product
oppakt. Als dat het geval is, start op de achtergrond een productvideo.
De boxen verzamelen data over de klant, wat weer interessant is
voor de retailer). Naarmate de klant langer met het product bezig is,
verandert de kleur van de betreffende box, van wit naar blauw, groen,
geel, oranje en paars. Via de tablet krijgen retailers alle relevante
informatie aangereikt in hapklare brokken.
“Het gaat erom de relevante
combinatie te vinden van fysiek en
digitaal en zo extra klantbeleving,
gemak, comfort of tijdwinst toe te
voegen.”
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,...32
Powered by FlippingBook