VNSG Magazine December 2015 - page 8

INTERVIEW & TEKST
Pieter van Daal
• FOTOGRAFIE
Koninklijke Nederlandse Hockey Bond
SAP verbindt haar naam al lange tijd aan sport. Voor het eerst werd dat
eind vorige eeuw zichtbaar. Op de zijkant van de achtervleugel van de
formule 1 auto’s van McLaren prijkte het SAP logo. Voor iemand die
naast de auto stond goed zichtbaar, maar op de televisie zag je er, door
de snelheid van de auto’s, niets van. Een goede les voor SAP, het logo
verhuisde – tegen meerkosten - naar de neus van de auto’s en naar de
helmen van de coureurs.
InmiddelsisSAPwereldwijdopveelfrontenactiefindesportsponsoring:
voetbal, honkbal, ijshockey, tennis, basketbal, zeilen. Het merk SAP is
prominent aanwezig. Naamsbekendheid is voor SAP belangrijk, maar
er is meer. SAP zet bij deze sponsorrelaties in op drie strategische
terreinen. Allereerst gaat het SAP om ‘Fan Engagement’, het gebruik
van ICT om de digitale ‘experience’ van de sport te verhogen. Het
tweede aandachtsgebied is ‘Player Performance’, het optimaliseren
van de prestaties van de individuele sporters als ook die van teams
op basis van het analyseren van ‘big data’. En last but not least richt
SAP zich binnen de gesponsorde sportclubs en sportbonden op
‘Operations’, het verhogen van de efficiency van directiekamer tot
het speelveld, het terrein waarop SAP sinds haar oprichting in 1972
toonaangevend is.
WK Hockey 2014 in Den Haag
In Nederland sponsorde SAP in het verleden evenementen als Indoor
Brabant en het tennistoernooi van Rosmalen, voor veel tennissers
het laatste voorbereidingstoernooi alvorens het heilige gras van
Wimbledon te betreden. Maar daar zat nietmeer achter dan in ruil voor
naamsbekendheid de mogelijkheid om, gekoppeld aan deze events,
Nederland mag een relatief klein land zijn, maar het Nederlandse hockey staat over de hele
wereld hoog aangeschreven. Olympische Spelen, WK, EK, Champions Trophy. Nederland gaat
altijd voor de hoofdprijzen, en vaak met succes. En als het aan de Koninklijke Nederlandse
Hockey Bond (KNHB) ligt, zal dat nog lang zo blijven. Innovatie is daarvoor essentieel. Op ICT
gebied trekken de KNHB en SAP Nederland samen op om te ontdekken hoe slimme en
vernieuwende IT toepassingen Nederland kunnen helpen een vooraanstaande rol te blijven
spelen in het mondiale hockey.
8
Magazine dec/15
Voortdurend innoveren
houdt
Nederlands
hockey
aan
de
wereldtop
1,2,3,4,5,6,7 9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,...32
Powered by FlippingBook